De wortel is oud knolgewas, die je tegenwoordig in alle soorten en maten ziet.Je kunt ze niet meer wegdenken uit je eetpatroon. De eerste wortelen werden voor het eerst gebruikt door oude Egyptenaren en Romeinen. De wortel had destijds een medicinale functie in gerechten. Tot op de dag van vandaag worden wortels op vele manier gegeten zoals rauw, verwerkt in soepen, stamppotten of aardappels-vlees-groente gerechten. De bekendste wortelen voor de consument zijn de winterpeen, bospeen en de oerpeen. Maar steeds vaker zie je onbekende broertjes van de wortel opduiken zoals Nantes wortel of Parijse broei. Wortels zijn niet meer weg te denken uit ons voedingspatroon, maar welke voordelen hebben wortelen?

1. Rijk aan bèta-caroteen wat goed is voor een beter zicht
Wortels bevatten een grote hoeveelheid aan bèta-caroteen, dit is een stofje wat je lichaam omzet naar vitamine A. Een deel van vitamine A wordt omgezet in rodopsine. Rodopsine zorgt ervoor dat je ‘s nachts beter kunt zien en voorkomt dat je op latere leeftijd last krijgt van blindheid en slechtziendheid.De paarse variant wortel, bevat het meeste bèta-caroteen.

2. Verzorging van je huid
Als je rimpels wilt voorkomen en je huid in perfecte staat wilt houden, dan is de wortel een geschikte groente. In wortelen zit namelijk een flink portie vitamines C, die de collageen productie stimuleert. Collageen is een eiwit wat een belangrijk onderdeel vormt in het bindweefsel van het lichaam. Collageen heeft tevens een positieve werking op de elasticiteit en versteviging van de huid. Door de hoeveelheid vitamine A, krijg je ook caroteen binnen. Dit is een oranje-bruin stofje, wat kan bijdragen aan het tinten van je huidskleur.

3. Versteviging van botten
Net als melkproducten bevatten wortelen verschillende mineralen (magnesium, kalium en calcium) die belangrijk zijn voor de stevigheid van je botten. Het binnenkrijgen van voldoende calcium, magnesium en kalium voorkomt osteoporose (botontkalking). Vitamine K, zorgt dat er genoeg bot eiwitten worden aangemaakt. Een andere functie van vitamine K is het op peil houden van de kwaliteit van het gebit en tandvlees.

4. Positief effect op hart en vaatziekte
Naast het feit dat er veel vitamines in wortelen zitten, zit er ook een bron van vezels in. De vezels hebben een verlagend effect op het cholesterolgehalte, wat een positief effect heeft op de afname van hart en vaatziekte. Kalium is een mineraal wat een bloeddrukverlagend effect heeft op het hart. Het zorgt voor een goede zenuwprikkelgeleiding om energieverhouding van de spieren in balans te houden.

5. Voorkomen van ziektes
Wortelen bevatten naast vitamines ook antioxidanten, fytochemicaliën en carotenoïden. Antioxidanten helpt het immuunsysteem te versterken om ziektes te voorkomen. De antioxidanten en fytochemicaliën ondersteunen het reguleren van de bloedsuikerspiegel. Diverse carotenoïden in wortels hebben een preventieve werking op kanker. Deze stoffen hebben namelijk een antioxiderende werking doordat ze de hoeveelheid bijproducten in het lichaam verminderen.

Al met al hebben wortels een positieve werking op het lichaam. Wortels zijn talrijk aan vitamines, mineralen en antioxidanten om je lichaam optimaal te beschermen. Het maakt niet uit wat voor soort wortel je neemt, als je het maar meeneemt in je voedingspatroon. Iedere week minimaal 1 keer wortel eten is dan ook mijn advies. Zo krijg je voldoende lichaamsstoffen binnen om goed voor jezelf te zorgen. Dus eet regelmatig wortels, voor een gezondere levensstijl!