Groente is onmisbaar voor een gezond en vitaal leven. Voedingsstoffen, water en zuurstof zijn de 3 brandstoffen die het lichaam in beweging houden. Van voeding krijg je energie om je organen optimaal te laten functioneren. Ze geven het lichaam kracht in datgene waar jij goed in bent. Je gaat beter in je vel zitten, zet je aan om regelmatig te sporten en ben je in staat om met plezier naar je werk te gaan. Niet iedereen voldoet aan die dagelijkse 250 gram groente, terwijl je lichaam deze behoefte wel nodig heeft. Er zijn 7 redenen waarom 250 gram groente van cruciaal belang zijn.

1. Te weinig vezels zorgt voor een slechte spijsvertering
Door weinig groente te eten, krijg je niet de hoeveelheid vezels binnen die het lichaam nodig heeft. Vezels vanuit groente en fruit voeden de goede darmbacteriën en een deel van ons immuunsysteem. Darmen zijn cruciaal voor een goede gezondheid. Door de kunstmest die aan voedingstoffen worden toegevoegd, krijgen we een mindere hoeveelheid aan vezels binnen. Je zou meer biologisch kunnen eten of een grotere hoeveelheid groente.

2. Betere gezondheid en weerstand
Heel de dag door ben je omringd door bacteriën, virussen, parasieten en schimmels, zonder dat we het doorhebben. Over het algemeen werkt onze weerstand heel goed. Soms word je toch ziek door: slaapgebrek, stress en een tijd ongezond eten. Met de juiste voeding, herstel je het lichaam weer snel. Voor een gezonde weerstand heb je vezels, vitamine A, C, D, noten, water, eiwitten en knoflook nodig.

3. Behouden van spiermassa
Groente bevat weinig eiwitten in vergelijking met andere voedingsmiddelen. Er zijn wel een aantal eiwitrijke groente zoals bloemkool, Chinese Kool, asperges en broccoli. Groente bevatten veel voedingsstoffen zonder extra calorieën binnen te krijgen. Eiwitten zorgen voor het behoud van je spiermassa wanneer je vetmassa verliest. Spieren zijn essentieel voor het verbranden van calorieën.
Spieren zorgen er namelijk voor dat je veel energie en dus calorieën verbruikt.

4. Glucose als brandstof
Groenten zijn van nature laag in koolhydraten. Groente die boven de grond groeien, zijn laag in koolhydraten zoals sla. Groenten die in of onder de grond groeien bevatten veel koolhydraten zoals bieten en wortelen. Als het lichaam het voedsel verteerd zal het de opgenomen koolhydraten omzetten in glucose. Glucose is de voornaamste energiebron van de mens. Het is dus van belang om voldoende koolhydraten binnen te krijgen om je fit, energiek en scherp te voelen. Glucose is overigens de enige brandstof die alles in hersenen draaiende houdt. Om wakker en alert te blijven, is koolhydraten opnemen van groot belang.

5. Vitamines en mineralen zijn onmisbare voedingsstoffen
Je lichaam heeft maar een kleine hoeveelheid vitamines en mineralen nodig, maar deze zijn wel van essentieel belang omdat ze betrokken zijn bij alle processen in je lichaam. Zo dragen ze namelijk bij aan de groei, stevigheid van de botten, goed zicht, vitaliteit en weerstand tegen vermoeidheid en infecties. Deze lijst is oneindig. Je kan en wilt ook niet zonder ze! Het is een onmisbare voedingsbron die je dagelijks in moet nemen.

6. Voorkomen van lichaamsklachten
Dagelijks 250 gram groente binnen krijgen, helpt niet allen tegen het voorkomen van lichaamsklachten, maar ook verkleinen van lichaamsklachten. Als je dagelijks gevarieerd 250 gram groente eet, verlaagt dit hart- en vaatziekte, het verkleint de kans op verschillende soorten kanker, verkleind de kans op hartstoornissen, obesitas, hoge bloeddruk, kans op het ontwikkelen van nierstenen en draagt bij aan de stevigheid van botten. Voldoende groente en fruit binnen krijgen zorgt voor evenwichtigheid van het lichaam. Onderschat 250 gram groente niet en maak er een principe van.

7. Vervanging van fast food
Fastfood ketens zoals Mac Donalds, Burger King of gewoon eten van een vette hap blijft aantrekkelijk voor consumenten. De belangrijkste reden dat consumenten zo van fastfood houden, is dat het een grote hoeveelheid energie bevat. Een burger, patat of pizza eten geeft het lichaam een goed gevoel omdat je energiebehoefte wordt vervuld. Je eet het makkelijk en snel weg omdat het weinig vezels bevat. In een korte tijd, krijgt je veel energie binnen, wat een extra fijn gevoel geeft. Fastfood eten verzadigt waardoor je na verloop van tijd weer honger krijgt. Je krijgt een te grote portie vetten binnen, wat je niet snel verteerd. Na verloop van tijd ga je opnieuw eten om je honger te stillen.

Waar we voorheen minimaal 250 gram groente aten, gaan we nu meer richting de 300 gram. Het hedendaagse voedsel wordt steeds meer bewerkt en kunstmatig geproduceerd. De landbouw en tuinbouw is intensiever geworden, waardoor de grond steeds vaker uitgeput raakt. Dit heeft essentiële gevolgen op de mineralen. Groente en fruit reizen soms de hele wereld over. De voedingswaarden neemt hierdoor ook fors af.

Doe nu de test of jij 250 gram groente per dag haalt