Vitaminen zijn essentieel voor een normale groei en ontwikkeling van het lichaam. Vitaminen fungeren namelijk als brandstof om het lichaam draaiende te houden. Er zijn in totaal 13 vitamines, waarbij iedere vitaminen zijn eigen functies heeft. Normaliter krijgt iedere consument voldoende vitaminen binnen, als ze een relatief gezond eetpatroon volgen. Maar wat gebeurt er als je een tekort of overschot hebt aan bepaalde vitaminen. In de onderstaande tekst, bespreken we functie en de tekort/overschot van vitaminen A & B1 t/m B12.

Functie van de vitaminen…
Vitamine A
Voor een goede weerstand is vitamine A (retinol) onmisbaar. Je hebt vitamine A namelijk nodig voor aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Het versterkt tevens in samenwerking met vitamine C het immuunsysteem. Vitamine A speelt een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van je huid, haar en tandvlees. Voor kinderen is vitamine A cruciaal voor een stabiele groei. Veel groenten bevatten bèta-caroteen dat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A.

Een te veel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken, dit komt weinig. Alleen in gevallen al er supplementen worden geslikt. Een tekort aan vitamine A komt nauwelijks voor, maar dit kan wel leiden tot nachtblindheid, misselijkheid, gebrek aan eetlust, etc. Voor zwangere vrouwen zitten aan vitamine A nog wat haakjes en ogen want teveel vitamine A kan schade veroorzaken bij het ogenboren kind.

Vitamine B1
Door de jaren heen zijn er verschillende vitaminen B ontdekt. Vitamine B1, ook bekend als thiamine. Vitamine B1 zorgt voor verbranding van koolhydraten uit ons voedsel waardoor we energie krijgen. Vitamine B1 speelt een grote rol in het zenuwstelsel en bij het functioneren van het hart.

Wat erg prettig is, dat je nooit te veel vitamine B1 kan binnen krijgen. Bij een overschot, plas je dit namelijk net zo makkelijk weer uit. Er zijn dus geen negatieve gezondheidseffecten! Bij een tekort van vitamine B1 kunnen psychische afwijkingontstaan zoals depressie, concentratieproblemen en geheugenverlies. Een tekort komt vooral voor bij alcoholisten en drugsverslaafden.

Vitamine B2
Vitamine B2, ook wel bekend als riboflavine. Deze vitamine is net zo onmisbaar als vitamine B1. Vitamine B2 zorgt voor de instandhouding van het zenuwstelsel, spijvertering, energiehuishouding, gezonde huid en het gezichtsvermogen. Vitamine B2 maakt energie vrij uit koolhydraten eiwitten en vetten om dagelijks goed te presteren.

Hier geldt hetzelfde als voor vitamine B1. Je kan namelijk nooit te veel vitamine B2 kan binnen krijgen. Bij een overschot, plas je dit net zo makkelijk weer eruit. Er zijn dus ook hier geen negatieve gezondheidseffecten! Een tekort van vitamine B2 kan zorgen voor huidafwijkingen bij de mond en tong en kan ontstekingen veroorzaken bij de neus.

Vitamine B3
Vitamine B3 ook bekend onder de noemer niacine speelt ook een belangrijke rol in de energievoorziening, zenuwstelsel en de aanmaak van vetzuren. Bij een grote inname van niacinezuur kunnen je bloedvaten verwijden. Wat leidt tot opvliegers. Een tekort heeft effect op het slijmvlies van de mond, tong en darmen. Deze verschijnselen duidt men aan met de term Pellagra. Leidt tot bewustzijnsstoornissen en dementie.

Vitamine B5
Het pantotheenzuur oftewel vitamine B5 speelt een belangrijke rol in de afbraak van eiwitten, vetten, koolhydraten, vorming van een aantal hormonen en voor een goed functionerend zenuwstelsel. Tevens heeft vitamine B5 net zoals de andere vitamine B de functie om als energievoorziening te reguleren.

Je kunt alleen een overload aan vitamine B5 kunnen binnenkrijgen door supplementen. Bij tientallen grammen per dag kan je diarree krijgen. Een tekort komt zeer zelden voor. Maar dit kan leiden tot een branderig of pijnlijk gevoel bij je voeten.

Vitamine B6
Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Vitamine B6 (pyridoxine) speelt een belangrijke rol in de afbraak en opbouw van aminozuren. Vitamine B6 is belangrijk voor de weerstand, spijsvertering en immuunsysteem. Deze vitamine speelt een rol bij vorming van rode bloedcellen, energie en het zenuwstelsel.

Langdurig ernstige tekorten kunnen leiden tot bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand. Een tekort aan vitamine B6, komt in Nederland zelden voor.

Supplementen kunnen ervoor zorgen dat je teveel vitamine B6 binnen krijgt en dit kan leiden tot perifere neuropathie. Dit is een aandoening aan het zenuwstelsel, waardoor gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn in de handen en voeten kan ontstaan.

200x300

Vitamine B8
Deze vitamine heb je nodig om energie uit eten vrij te maken. Verder speelt vitamine B8 (biotine) een rol bij vorming van vetzuren, behoud van een normale huid, normaal haar en voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Te veel vitamine B8 plas je uit en kan dus geen kwaad. Maar te weinig vitamine B8 kan huidafwijkingen, bloedarmoede en depressies veroorzaken. Dit komt alleen voor als je veel rauwe eieren eet.

Vitamine B11
Vitamine B11 of de veelgebruikte naam foliumzuur is belangrijk voor een goed functionerend zenuwstelsel en immuunsysteem, vorming van rode bloedcellen, DNA en gezonde groei tijdens zwangerschap. Foliumzuur verlaagt het homocysteine gehalte van het bloed en dus een kleinere kans op hart- en vaatziekten. Vrouwen die zwanger willen worden of zwanger zijn hebben een extra hoeveelheid foliumzuur in hun voeding nodig. Hiermee verlaag je de kans op een open ruggetje, hazenlip of gespleten verhemelte bij het kind.

Een tekort aan foliumzuur kan bloedarmoede, darmstoornissen, vermoeidheid en geboorteafwijkingen veroorzaken. Wil je nagaan om je voldoende foliumzuur binnenkrijgt, kijk dan op Mijn Voedingscentrum. Te veel aan natuurlijke vitamine B11 geeft nauwelijks tot geen schade.

Vitamine B12
Voor de nodige aanmaak van rode bloedcellen, is vitamine B12 (cobalamine) van toepassing. Rode bloedcellen verzorgen de zuurstofregeling in het lichaam. Daarnaast is vitamine B12 belangrijk voor het zenuwstelsel en een goede weerstand.

Vitamine B12 slaat het lichaam op als voorraad, waardoor je zelden weinig vitamine B12 binnen krijgt. Pas na enkele maanden, of zelfs een jaar als de voorraad op is kan er een tekort ontstaan. De kans op nadelige gevolgen van te veel vitamine B12 is klein.

Aanvulling van vitaminen
De hoeveelheid aanbevelingen vitaminen verschillen per vitaminen en per levensfase. Als je een gezond eetpatroon volgt, dan krijg je dagelijks genoeg vitaminen om een goede weerstand te hebben. Eet je ongezond door te weinig tijd of door onregelmatigheid, dan kan je vitaminen prima aanvullen de sappen van Dr.Veggie. Ieder groentesap bevat namelijk een diversiteit van verse groente/fruit stukken ter aanvulling op eetpatroon.

Eet je voldoende vitaminen, zal je beter en lekkerder in je vel zitten. Je komt omdat je een sterkere weerstand en immuunsysteem hebt opgebouwd en zo ben je minder vaak ziek en heb je minder vaak lichamelijke klachten. Komen er kenmerken overeen met tekort vul dit dan tijdig aan. Vitaminen overschot komt niet vaak voor als gevarieerd genoeg eet. Pas wel op met vitaminen supplementen slikken, dan is namelijk de kans groter dan je een overschot kan ontstaan.