Vitaminen zijn essentieel voor een normale groei en ontwikkeling van het lichaam. Vitaminen fungeren namelijk als brandstof om het lichaam draaiende te houden. Er zijn in totaal 13 vitamines, waarbij iedere vitaminen zijn eigen functies heeft. Normaliter krijgt iedere consument voldoende vitaminen binnen, als ze een relatief gezond eetpatroon volgt. Maar wat gebeurt er als je een tekort of overschot hebt aan bepaalde vitaminen. In de onderstaande tekst, bespreken we functie en de tekort/overschot van vitaminen C t/m K.

Vitamine C
De bekendste vitamine van alle vitamines is toch wel vitamine C (ascorbinezuur). Vitamine C geeft het lichaam een goede weerstand, gezonde botten, tanden, huid en bloedvaten. Antioxidant beschermen het lichaam tegen vrije radicalen. Vrije radicalen spelen een rol bij het verouderingsproces. Deze vitamine is nodig voor vorming van bindweefsel, de opname van ijzer en het in stand houden van de weerstand.

Vroeger komt een tekort aan vitamine C, redelijk vaak voor en dit leidde tot scheurbuik . Tegenwoordig merk je als je een tekort aan vitamine C heb, door een verminder weerstand of vertraagde wondgenezing

Vitamine D
Zonlicht is de belangrijke bron om voldoende vitamine D binnen te krijgen, dus ga af en toe naar buiten (probeer 15-30 minuten per dag). Vitamine D speelt een rol bij de instandhouding van de weerstand, werking spieren en het immuunsysteem en is erg belangrijk voor sterke boten en tanden en bevordert de opname van calcium en fosfor.  Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vitamine D een ontstekingsremmende werking heeft bij ontstekingsreuma.

Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen de Engelse ziekte Rachitis veroorzaken. Dit is een afwijking aan het skelet. Bij volwassenen kan er ook een vitamine D tekort ontstaan, wat kan leiden tot botontkalking, osteoporose en/of spierzwakte optreden. Dus kom vooral veel buiten, maar voorkom een langdurige blootstelling aan zonlicht. Een overschot komt zelden voor, mits je veel supplementen slikt.

Vitamine E
Deze vitamine speelt een belangrijke rol voor de weerstand, aanmaak van rode bloedcellen en in standhouden van spier- en andere weefsels. Vitamine E werkt als antioxidant tegen vrije radicalen en die ons zo beschermen tegen cellen, bloedvaten, organen, ogen en weefsel.

Een tekort aan vitamine E, komt in Nederland zelden voor. Alleen als er een afwijking is door de slechte/matige opname van voedingstoffen kan er een tekort ontstaan. Een tekort kan leiden tot bloedarmoede, neurologische symptomen en spierzwakte. Een overschot komt alleen voor als je lange tijd supplementen slikt.

Vitamine K
Deze vitamine bestaat uit vitamine K1 en vitamine K2.  Vitamine K1 zit vooral in groene bladgroenten. Vitamine K2 daarentegen vind je terug in kaas, ei, kip en vlees. Vitamine K (fylochinon) is een belangrijke bron voor een goede bloedstolling en voor het mogelijk aanmaak van botten.

Een tekort aan vitamine K, komt bij 2 doelgroepen het vaakst voor. Pasgeboren baby’s omdat ze tijdens de zwangerschap te weinig binnenkrijgen en baby’s zelf geen vitamine K aan kunnen maken. Volwassenen die antibiotica slikken hebben moeite met het aanmaken van vitamine K. De antibiotica vernietigd namelijk de darmbacteriën, die juist helpen voor de aanmaak van vitamine K. Een overschot aan vitamine K, is niet bekend of dat schade veroorzaakt. Een overschot komt maar weinig voor tenzij je bloedverdunners of antistollingsmiddelen gebruikt.

Aanvulling van vitaminen
De hoeveelheid aanbevelingen vitaminen verschillen per vitaminen en per levensfase. Als je een gezond eetpatroon volgt, dan krijg je dagelijks genoeg vitaminen om een goede weerstand te hebben. Eet je ongezond door te weinig tijd of door onregelmatigheid, dan kan je vitaminen prima aanvullen de sappen van Dr.Veggie. Ieder groentesap bevat namelijk een diversiteit van verse groente/fruit stukken ter aanvulling op eetpatroon.

Eet je voldoende vitaminen, zal je beter en lekkerder in je vel zitten. Je komt omdat je een sterkere weerstand en immuunsysteem hebt opgebouwd en zo ben je minder vaak ziek en heb je minder vaak lichamelijke klachten. Komen er kenmerken overeen met tekort vul dit dan tijdig aan. Vitaminen overschot komt niet vaak voor als gevarieerd genoeg eet. Pas wel op met vitaminen supplementen slikken, dan is namelijk de kans groter dan je een overschot kan ontstaan.