Gember & Kurkuma zijn 2 specerijen die behoren tot dezelfde familie van Zingiberaceae. Beide specerijen zijn sterke kruidachtige planten, afkomstig uit Azië. Maar tot op de dag van vandaag zijn de specerijen stevig gevestigd in Europa – Mede dankzij de positieve voordelen van deze kruiden. Ondanks dat ze in veel opzichten op elkaar lijken, zijn er in werkelijkheid toch verschillend van elkaar.

Gember
Gember heeft de minst opvallende kleur van de 2 wortelen, maar is qua smaak sterk aanwezig. Gember is behoorlijk pittig, wat je direct proeft als je het eet. Dit specerij wordt veelal gebruikt in gerechten uit de Oosterse keuken. Gember is uitstekende smaakmaker, met vele voordelen:

1. Ontstekingsremmend
Gember bevat fytonutriënten oftewel gingerol die omgezet wordt in een stof shogaol, die ontstekingsremmend werkt bij zowel acute als chronische ontstekingen. Ben je niet lekker of voel je een keelpijn opkomen, dan verzacht gember de pijn. Gember is makkelijk aan te schaffen en eenvoudig te verwerken in gerechten.

2. Stimulerend effect op de maagsappen
Gember bevordert de lichamelijke opname van voedingsstoffen uit voeding. De stofwisseling wordt door gember in gang gezet, waardoor het lichaam meer vet zal verbranden en dit zorgt ervoor dat overtollig vocht wordt verwerkt. Tevens zorgt gember voor neutralisatie van de zuurgraad in contact met de maagsappen. Daardoor zal het verteringsproces beter verlopen. Gember zal problemen als brandend maagzuur, opgeblazen gevoel, gastritis, maagzweer en reflux verzachten.

3. Positieve effecten voor vrouwen
Gember heeft de kracht om het lichaam te verwarmen. Gember thee is zeer effectief om de pijn bij menstruatiekrampen te verminderen. Kolieken zijn krampen van in het spierweefsel van de maag, darm of baarmoeder. Gember helpt om de pijn van deze spiersamentrekking te verminderen. Gember of gemberthee kan ook werken tegen eventuele misselijkheid.

Je kunt dus concluderen dat gember een positieve werking heeft op het lichaam. Het werkt als een natuurlijke pijnstiller, versterkt het immuunsysteem, reinigt het lichaam en bevordert de opname van voedingstoffen. Neem gember in met mate en eet gember bewust. Gember is namelijk een natuurlijk bloedverdunner en kan bepaalde medicijnen juist versterken. Af en toe gember is zeker een aanrader, maar sla niet door!

Kurkuma
Kurkuma is de gele wortel van de 2 wortelen. Kurkuma is een sterk geneeskrachtige kruid met een duidelijke eigen aroma, dat mild, bitter en kruidig is. Kurkuma is vooral bekend van de Indiase keuken. Je ziet de specerijen terug in Curry’s of kerriegerechten. Kurkuma wordt meer gebruikt t.o.v. gember vanwege de voedingswaarde, en vele andere voordelen.

1. Ontstekingsremmend
Kurkuma uitstekend geschikt om ontstekingsreacties in gewrichten tegen te gaan en of het langzaam afbrokkelen van het kraakbeen. Een dagelijkse doses kurkuma kan gewrichtspijn en zwelling als gevolg van ontstekingen doen verminderen. Dit zal problemen als reuma, artrose trombose, huidontstekingen doen verzachten

2. Antikanker & anti chronische ziektes
Kurkuma kan voordelig zijn bij het voorkomen van sommige kanker soorten. Kurkuma kan de groei van actieve kanker doen voorkomen, waardoor de groei/verspreiding van het probleem wordt verminderd. De antioxidanten worden in werking gezet om sporen stop te zetten van vrije radicalen die geassocieerd worden met sommige soorten kanker of andere chronische ziektes zoals ziekte van Alzheimer en Parkinson.

3. Gewichtsverlies
Kurkuma is een thermogeen (= warmte gevend) specerij net zoals gember. Een sterke pittige smaak, waardoor je de stofwisseling en spijsverteringsstelsel verhoogt. Door thermogeen verbrand je een hoop calorieën en dit zorgt voor vetverbranding. Kurkuma zorgt ervoor dat de bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Hiermee voorkomt Kurkuma dat de koolhydraten uit je voeding worden opgeslagen als vet en dit zorgt er weer voor dat je gewicht stabiel blijft. Tenslotte is Kurkuma een echte smaakmaker, waardoor jij na je gerecht weinig trek meer hebt in een snack.

4. Cholesterol verlagen
Hart en vaatziekte is een veel voorkomend probleem. Kurkuma stimuleert het bloedvatenstelsel, verlaagt het slechte cholesterolgehalte in het bloed en helpt om de samenklontering van bloedplaatjes te voorkomen. Zo verklein je de kans op hartaanvallen of beschadigingen aan je bloedvaten en kan je hart- en vaatziekten voorkomen.

Naast gember is kurkuma ook een positieve specerij die de consument vaker en bewust moet eten of drinken. Ze bezitten over een aantal belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, voedingsvezels, niacine, vitamine A, C en E en mineralen zoals calcium, kalium, zout, ijzer, magnesium en zink. Kurkuma beschikt over antioxidanten ter voorkoming van ziektes, het immuunsysteem verbeteren, helpt bij afvallen en het ontgiften van het lichaam. Neem kurkuma met mate en eet/drink het bewust.

Detox
Gember & Kurkuma zitten verwerkt in de detoxboxen van Dr.Veggie. Deze twee specerijen hebben een positief effect op de detoxkuur en zullen het lichaam een zekere boost geven. De kurkuma- en gember shots zijn de krachtpatsers van de detoxboxen. Door de sterke smaak branden ze in je keel. Na het nuttigen van één van deze shots voel je direct een stuk beter.